به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز از وزارت جهادکشاورزی، «رضا افلاطونی» درباره اثر الکترونیکی شدن در بهبود شرایط و فعالیتهای این سازمان افزود: در سازمان امور اراضی در دو بخش برونسپاری وظایف تصدیگری و دیگری هوشمند سازی اقدامات گام برداشته ایم که بخشی از هوشمندسازی از طریق سامانهای کردن فعالیتها پیگیری میشود.
رییس سازمان امور اراضی کشور، گفت: سامانه جامع واگذاری امور اراضی کشور، سامانه صدور مجوز تغییر کاربری مجاز و سامانه پنجره واحد مدیریت زمین سه سامانهای هستند که فعالیتهای مرتبط را در قالب آنها انجام میدهیم.
پایش هوشمند کل کشور ظرف دو ماه آینده
افلاطونی با بیان این که موضوع رفع تداخلات را در دو محور پیگیری هستیم، تصریح کرد: صدور مجوزهای تغییر کاربری را از طریق پنجره واحد مدیریت زمین به شکل سامانهای انجام میدهیم و مردم میتوانند در منازل خود با گوشیهای همراهشان وارد سامانه شده و درخواست تغییر کاربری بدهند.
وی افزود: از این طرق میتوانند سوابق و مدارک خود را بارگذاری کنند تا فرایند مربوطه به صورت الکترونیک طی شود، بعد از بارگذاری اطلاعات، این اسناد به کمیسیون مرتبط میرود و در نهایت مجوز تغییر کاربری هم به صورت الکترونیکی صادر میشود.
رییس سازمان امور اراضی گفت: در حوزه برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز که محور دوم مرتبط با رفع تداخلات است هم به صورت الکترونیک عمل میکنیم، به این ترتیب که پایش هوشمند اراضی کشاورزی را که در اواخر ۱۴۰۱ در ۶ استان فعال بود، به ۱۶ استان رساندهایم و پیگیر هستیم که بتوانیم ظرف یکی دو ماه آینده، کل کشور را تحت پوشش قرار دهیم.
وی افزود: کار به این شکل است که با استفاده از تصاویر ماهوارهای، گزارش هرگونه تغییر در تصویر مناطق را که از طریق ماهوارهها دریافت میشود، ظرف یک بازه زمانی مشخص (که بسته به شرایط تعریف میکنیم) از طریق سامانه دریافت میکنیم.
افلاطونی ادامه داد: بعد با توجه به این تصاویر، یگانهای گشت ما در محل حاضر میشوند. معمولا راستیآزمایی میکنیم، اگر تغییر کاربری و ساخت و ساز غیرمجاز رخ داده باشد، مراتب در سامانه ۱۳۱ بارگذاری میشود تا پس از این بارگذاری، اطلاعات به سامانه پنجره واحد مدیریت زمین یا سامانه حقوقی سازمان امور اراضی منتقل شود و سپس اقدامات حقوقی پیگیری شود.
وی بیان کرد: در نهایت پس از اتمام بارگذاریها، یا درباره آن تغییر کاربری تبصره دو اعمال میشود که ساخت و ساز غیرمجاز تخریب خواهد شد یا به مرحله رسیدگی قضایی منتقل میشود تا بعد از صدور حکم، مجددا نتیجه در همان سامانه حقوقی بارگذاری شده و حکم دادگاه اجرایی شود.
کاهش هزینهها با الکترونیکی شدن کارها
رییس سازمان امور اراضی گفت: الکترونیکی شدن امور دخالت انسان را در تصمیمگیری به شدت کم میکند و مسایلی که با حضور ماموران یگان حفاظت در محل اتفاق میافتد، دیگر رخ نخواهد داد.
وی افزود: دوم اینکه با الکترونیکی شدن فعالیتها، هزینههای ما به شدت کاهش مییابد و بهنوعی این سامانهها جایگزین یگان حفاظت و گشتهای ما شدهاند. قبلا باید گشتها برای شناسایی تخلفات گشتزنی میکردند تا ساخت و ساز غیرمجاز را شناسایی و کشف کنند، اکنون عملا پایش و شناسایی به شکل هوشمند توسط پنجره مدیریت واحد زمین انجام میشود.
افلاطونی اظهار داشت: به این ترتیب، در چنین روندی هزینههای ناشی از بنزین و حضور نیرو در محل و غیره کاهش مییابد، این کاهش هزینهها قابل محاسبه است اما تاکنون این محاسبات را انجام ندادهایم.
نظر شما